ΕΘΝΙΚΑ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΗ ΘΕΜΑΤΑ

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ


ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ


Μήνυμα Μητσοτάκη σε Ερντογάν: «Επιδιώκω τα "ήρεμα νερά" αλλά χωρίς εκπτώσεις στα εθνικά συμφέροντα». ***** Μιχάλης Κατρίνης: Οι εξαγγελίες Μητσοτάκη δεν δίνουν λύση στα προβλήματα των πολιτών. ***** Μιλένα Αποστολάκη: Περιορισμένη η επιρροή των μέτρων της ΔΕΘ. ***** Στη φυλακή έξι από τους 22 κατηγορούμενους για λαθρεμπορία καυσίμων - Ελεύθεροι οι υπόλοιποι. ***** Ισραήλ: 4 νεκροί και πολλοί τραυματίες από την ένοπλη επίθεση στην Ιερουσαλήμ - Οι ισραηλινές δυνάμεις προειδοποιούν για «τυφώνα» πληγμάτων εναντίον της Γάζας. ***** ΟΗΕ: Καταγγέλλει τη «γενοκτόνο ρητορική» της ισραηλινής ηγεσίας.

Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2022

Νομος Κατσέλη: Ποιοι κερδίζουν διαγραφή χρεών στο Δημόσιο

Πού συγκλίνουν Τράπεζες-Κυβέρνηση για στεγαστικά, καταθέσεις, προμήθειες
Οφειλέτες οι οποίοι έχουν υπαχθεί σε δικαστική ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων στη βάση του νόμου Κατσέλη, απαλλάσσονται υπό προϋποθέσεις από το υπόλοιπο των χρεών τους στη Φορολογική Διοίκηση, ενώ οι οφειλές διαγράφονται επίσης αν τηρείται μια σειρά προϋποθέσεωνΜε εγκύκλιο του Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργου Πιτσιλή δίνονται διευκρινίσεις σε μια σειρά κρίσιμων παραμέτρων απαλλαγών και διαγραφών.

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 11 του ν.3869/2010, η κανονική εκτέλεση από τον οφειλέτη των υποχρεώσεών του που επιβλήθηκαν με τη δικαστική απόφαση που εκδόθηκε κατ' εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 8 παρ. 2, 4 και 5 του νόμου, δηλαδή η συμμόρφωση προς την υποχρέωση σύμμετρων καταβολών προς όλους τους πιστωτές, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην απόφαση αυτή και στο νόμο, για χρονικό διάστημα τριών ετών, συνεπάγεται την απαλλαγή του οφειλέτη από «κάθε τυχόν υφιστάμενο υπόλοιπο οφειλής» αναφορικά με τις οφειλές που εντάχθηκαν στη ρύθμιση. Η απαλλαγή του οφειλέτη, όπως ρητά προβλέπεται, είναι «αυτοδίκαιη» ενώ είναι προαιρετική η υποβολή αίτησης από τον οφειλέτη στο Ειρηνοδικείο για πιστοποίηση της απαλλαγής του από το υπόλοιπο των χρεών του.

Προϋποθέσεις

Για να επέλθει η απαλλαγή του οφειλέτη από απαίτηση του Δημοσίου πρέπει σωρευτικά να συντρέχουν οι εξής προϋποθέσεις:

i. Να έχει περιληφθεί η απαίτηση του Δημοσίου ως πιστωτή στο σχέδιο διευθέτησης οφειλών που περιλαμβάνεται στην αίτηση του οφειλέτη ενώπιον του αρμοδίου Ειρηνοδικείου και να μην έχει εξαιρεθεί από το δικαστήριο.

ii. Να έχει επιδοθεί η αίτηση του οφειλέτη περί υπαγωγής των οφειλών του στον ν. 3869/2010 στον δικαιούχο -πιστωτή της απαίτησης (Δημόσιο), καθώς διαφορετικά ο τελευταίος δεν θα έχει καταστεί διάδικος και δεν θα δεσμεύεται από την απόφαση που θα εκδοθεί, εκτός εάν ο πιστωτής ασκήσει κύρια παρέμβαση στην ανοιγείσα δίκη, οπότε σε αυτήν την περίπτωση καθίσταται διάδικος και δεσμεύεται από τη δικαστική απόφαση που εκδίδεται.

iii. Να έχει συμμορφωθεί ο οφειλέτης στη ρύθμιση των οφειλών του, σύμφωνα με τη δικαστική απόφαση και το νόμο, στις οριζόμενες καταβολές εντός της τριετίας, προς όλους τους πιστωτές, στις οποίες συνυπολογίζονται οι καταβολές από την κατάθεση της αίτησης έως την έκδοση της οριστικής απόφασης . Επομένως, δεν αρκεί μόνη η συμμόρφωση του οφειλέτη προς την κανονική εκτέλεση των υποχρεώσεών του έναντι ενός μόνου πιστωτή (ως είναι το Ελληνικό Δημόσιο), αλλά απαιτείται η συμμόρφωσή του έναντι του συνόλου των πιστωτών, των οποίων οι απαιτήσεις καταλαμβάνονται από τη δικαστική ρύθμιση. Η διαπίστωση της ως άνω προϋπόθεσης, ήτοι της κανονικής εκτέλεσης των υποχρεώσεων του οφειλέτη προς όλους τους πιστωτές, γίνεται με την προσκόμιση εκ μέρους του οφειλέτη εξοφλητικών αποδείξεων από τους λοιπούς πιστωτές των οποίων οι απαιτήσεις ρυθμίζονται από τη δικαστική απόφαση, στις οποίες θα πιστοποιείται ότι ο αιτών οφειλέτης έχει συμμορφωθεί στις έναντι αυτών υποχρεώσεις του, όπως αυτές ρυθμίζονται από την εκάστοτε δικαστική απόφαση και ότι δεν υπολείπεται καμία δόση από τις οριζόμενες στη δικαστική απόφαση. Η προσκόμιση των βεβαιώσεων αυτών παρέλκει, όταν η απαλλαγή πιστοποιείται με δικαστική απόφαση.

Επιπλέον:
  • Η έννομη συνέπεια της απαλλαγής του οφειλέτη επέρχεται και εάν αυτός εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του νωρίτερα, δηλαδή πριν από την πάροδο της τριετίας.
  • Η απαλλαγή του οφειλέτη επέρχεται ανεξαρτήτως από την τήρηση της ρύθμισης του άρθρου 9 παρ. 2 του ν. 3869/2010 (για τη διάσωση της κύριας κατοικίας του οφειλέτη), η οποία ενδέχεται να μην εξελιχθεί ομαλά. Στην περίπτωση αυτή, ο οφειλέτης επιτυγχάνει μεν απαλλαγή κατά το άρθρο 11 παρ. 1 του νόμου, ενδέχεται όμως να αντιμετωπίσει την καταγγελία της ρύθμισης από τον πιστωτή και την ενεργοποίηση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος της κύριας κατοικίας του, αν καθυστερήσει τέσσερις τουλάχιστον μηνιαίες δόσεις (άρθρ. 9 παρ. 3 του νόμου).
  • Σε περίπτωση που κατά τον χρόνο της απαλλαγής εκκρεμεί ακόμα η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη από τον εκκαθαριστή για την ικανοποίηση των πιστωτών, η εκκρεμότητα αυτή δεν αποτελεί κώλυμα κατά τον νόμο για την επέλευση της απαλλαγής και την πιστοποίηση αυτής από το δικαστήριο.
  • Σε περίπτωση που η απαλλαγή πιστοποιείται με δικαστική απόφαση καθίσταται ασφαλέστερη η διαπίστωση της επέλευσης της απαλλαγής, της έκτασης αυτής και των επιφυλάξεων υπό τις οποίες τυχόν τελεί.
Συνέπειες απαλλαγής

Από το χρονικό σημείο επέλευσης της απαλλαγής, οι οφειλές για τις οποίες απαλλάσσεται ο οφειλέτης δεν λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση στον οφειλέτη αποδεικτικού ενημερότητας ή βεβαίωσης οφειλής, δεν υπόκεινται σε συμψηφισμό με απαιτήσεις του οφειλέτη έναντι του Δημοσίου και δεν λαμβάνονται υπόψη για την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του οφειλέτη για το αδίκημα της μη καταβολής χρεών προς το Δημόσιο κατ' άρθρο 25 του ν. 1882/1990, όπως ισχύει. Επίσης, για τις οφειλές αυτές δεν επιβάλλονται από τη Φορολογική Διοίκηση σε βάρος του οφειλέτη μέτρα διασφάλισης, καθώς και μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης για την είσπραξη των οφειλών που υπόκεινται σε απαλλαγή ούτε διοικητικά μέτρα λόγω μη καταβολής των οφειλών που υπόκεινται σε απαλλαγή, όπως το μέτρο των παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 9 του ν. 3943/2011 (Α'66), όπως ισχύει («Δημοσιοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο»), ενώ αίρονται τα μέτρα αναγκαστικής εκτέλεσης που έχουν επιβληθεί για την είσπραξη των οφειλών που υπόκεινται σε απαλλαγή.

Διαγραφή οφειλών

Για να επέλθει η διαγραφή των οφειλών στις οποίες εκτείνεται η απαλλαγή πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
  1. Να έχει καταστεί αμετάκλητη η δικαστική απόφαση με την οποία ρυθμίστηκαν οι οφειλές σύμφωνα με το ν. 3869/2010.
  2. Να έχει παρέλθει άπρακτη η προθεσμία για την άσκηση αίτησης έκπτωσης, δηλαδή να έχουν παρέλθει 2 έτη από την επέλευση της απαλλαγής, χωρίς να έχει ασκηθεί από πιστωτή αίτηση έκπτωσης ή, σε περίπτωση που έχει ασκηθεί αίτηση έκπτωσης, να έχει εκδοθεί αμετάκλητη απορριπτική απόφαση επί αυτής.
  3. Να μην υφίστανται άλλοι οφειλέτες / ευθυνόμενα πρόσωπα πέραν του απαλλασσόμενου οφειλέτη για τις οφειλές που υπόκεινται σε απαλλαγή.
  4. Εφόσον με τη δικαστική απόφαση εξαιρείται από την εκποίηση η κύρια κατοικία του οφειλέτη, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3869/2010, να έχει ολοκληρωθεί η αποπληρωμή των δόσεων που ορίζονται σε αυτή.
Πού συγκλίνουν Τράπεζες-Κυβέρνηση για στεγαστικά, καταθέσεις, προμήθειες

Με στόχο να βρουν την χρυσή τομή στην ανάγκη στήριξης των ευάλωτων δανειοληπτών θα συναντηθούν σήμερα εκ νέου, οι Διοικήσεις των Τραπεζών με την ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών. Οι Τράπεζες σε συνεργασία και με την Τράπεζα της Ελλάδος, από την θέση του εποπτικού οργάνου, έχουν αποστείλει την πρότασή τους στον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Μηχανισμό (SSM) και σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο επόπτης δεν διαφαίνεται να εγείρει ιδιαίτερες ενστάσεις επ' αυτής καθώς το κόστος για τις Τράπεζες δεν ξεπερνά τα 15 εκατ ευρώ.

Η πρόταση προβλέπει τη δημιουργία ενός «κουμπαρά», τα κεφάλαια του οποίου θα επιδοτήσουν το 50% της επιβάρυνσης που έχουν υποστεί οι μηνιαίες δόσεις των ενήμερων στεγαστικών δανείων από την αύξηση των επιτοκίων. Το υπόλοιπο 50% θα πληρωθεί από τον δανειολήπτη εκτός κι αν στο τέλος των διαπραγματεύσεων μεταξύ Υπουργείου Οικονομικών και Τραπεζών έρθει η κυβέρνηση να καλύψει το εν λόγω ποσοστό.

Σύμφωνα με πηγές, η εφαρμογή του μηχανισμού επιδότησης τοποθετείται χρονικά στις αρχές του 2023 και εφόσον δεν επιτευχθεί η υλοποίησή του από τις αρχές Ιανουαρίου τότε θα ισχύει από τον Φεβρουάριο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Κυβέρνηση μέσω του Υπουργείου Οικονομικών επιδιώκει την διεύρυνση της περιμέτρου των δανειοληπτών που θα επωφεληθούν από το πρόγραμμα στήριξης. Με βάση την πρόταση που έχουν έτοιμη οι Τράπεζες και θα παρουσιάσουν σήμερα στον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα από το πρόγραμμα στήριξης υπολογίζεται ότι θα ωφεληθούν έως 30.000 δανειολήπτες με ενήμερο ή και σε καθυστέρηση μικρότερη των 90 ημερών στεγαστικό πρώτης κατοικίας.

Σε ό,τι αφορά τα ενήμερα, αλλά τιτλοποιημένα δάνεια, οι Τράπεζες προτείνουν να ενταχθούν κι αυτά στο πρόγραμμα στήριξης καθώς πρόκειται για μικρό αριθμό τεμαχίων, μόλις 2.000 δάνεια. Υπενθυμίζεται ότι ο νόμος για την δευτερογενή αγορά διαχείρισης μη εξυπηρετούμενων δανείων δίνει τη δυνατότητα στις Τράπεζες να εντάξουν στις τιτλοποιήσεις και πράσινα δάνεια στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ελκυστικότητας των πακέτων.

Εισοδηματικά κριτήρια

Τα εισοδηματικά κριτήρια τα οποία θα εφαρμοστούν θα είναι παρόμοια με αυτά που ισχύουν για τη 2η ευκαιρία στα ευάλωτα νοικοκυριά. Σύμφωνα με αυτά, το συνολικό εισόδημα του νοικοκυριού, δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 7.000 ευρώ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενο κατά 3.500 ευρώ για κάθε μέλος του νοικοκυριού. Στη μονογονεϊκή οικογένεια ορίζεται επιπλέον προσαύξηση 3.500 ευρώ για το πρώτο ανήλικο μέλος του νοικοκυριού. Στο νοικοκυριό με απροστάτευτο/α τέκνο/α ορίζεται επιπλέον προσαύξηση 3.500 ευρώ για κάθε απροστάτευτο τέκνο. Το συνολικό εισόδημα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 21.000 ευρώ ετησίως, ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού.

Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, δεν μπορεί να υπερβαίνει στο σύνολο της το ποσό των 120.000 ευρώ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως του ποσού των 180.000 ευρώΤο συνολικό ύψος των καταθέσεων του νοικοκυριού ή/και η τρέχουσα αξία μετοχών, ομολόγων κτλ, όπως προκύπτουν από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 21.000 ευρώΔεν θα γίνονται δεκτές αιτήσεις νοικοκυριών, τα μέλη των οποίων, βάσει της τελευταίας εκκαθαρισμένης δήλωσης φορολογίας εισοδήματος εμπίπτουν στις διατάξεις του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, δηλώνουν δαπάνες για αμοιβές πληρωμάτων σκαφών αναψυχής, δηλώνουν δαπάνες άνω των 1.500 ευρώ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία, δηλώνουν δαπάνες για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό.

Επιτόκια, προμήθειες

Δύο επίσης «καυτά» θέματα στην ατζέντα της συζήτησης των Τραπεζών με την ηγεσία του οικονομικού επιτελείου της Κυβέρνησης είναι η αύξηση των επιτοκίων στις καταθέσεις και η μείωση των προμηθειών με τις οποίες επιβαρύνονται απλές τραπεζικές συναλλαγές. Σε ό,τι αφορά τα επιτόκια καταθέσεων οι Τράπεζες ετοιμάζουν ήδη τις αυξήσεις στις προθεσμιακές, οι οποίες θα κυμαίνονται από 0,50% έως και 1,2% ανάλογα την πολιτική της καθεμιάς. Βαρόμετρο στον χρόνο δημοσιοποίησης των αυξήσεων αποτελεί η Συνεδρίαση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας αύριο Πέμπτη, στην οποία θα αποφασιστεί μια ακόμα αύξηση επιτοκίου είτε κατά 50 μονάδες βάσης είτε κατά 75Στο μέτωπο των προμηθειών, οι Τράπεζες έχουν ήδη βάλει στο χαρτί μειώσεις που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα κινηθούν από 8% έως 10% στις ψηφιακές συναλλαγές (μεταφορές, εμβάσματα εντός και εκτός συνόρων) αλλά και στις πληρωμές πάγιων εντολών που πραγματοποιούνται μέσω του Συστήματος πληρωμών IRIS.
Euro2day.gr

«The New Daily Mail» 
Newsroom



Η ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ - ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΕΣ ΕΚΠΟΜΠΕΣ - ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ



Αιρετικες Ιδεες

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

Οι παραπάνω απόψεις δεν απηχούν κατ΄ ανάγκη απόψεις της Εφημερίδας. Προβάλλονται όμως στα πλαίσια του πλουραλισμού και της διαφορετικής άποψης, που υποστηρίζει με σθένος η Εφημερίδα μας.
«The New Daily Mail»

ΑΘΛΗΤΙΚΑ

ΑΘΛΗΤΙΚΑ
ΟΛΗ Η ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ